I väntans tider!

Nu sitter jag på en publik dator på Växjö Universitet!

Har precis varit och lämnat in en ansöka om studieortsbyte, vi får se hur det blir, ska bli spännande! Men känslan är att jag kommer att få gå om en termin! Men jag hoppas att så inte ska bli fallet!

I övrigt har vi i veckan haft föreläsningar hemma i Örebro av en man som är kritisk till hur socialtjänsten skriver sina utredningar! Det har varit intressant...man kan kort säga att han vet vad han pratar om! Är tydligen en av de främsta granskarna i Sverige och får gång efter annan ta del av de ofullständiga utredningarna...

På en av hans föreläsningar pratade vi om MINNE och MINNESFEL! Det var grymt intressant, tänkte dela med mig lite...det är ju psykologi och jätteintressant!!

Exempel på minnesproblem:

* Inte nog med att vi lider av glömska och överföringsproblem mellan arbetsminnet och långtidsminnet vi väljer även att komma ihåg det som passar vår uppfattning och väljer bort sånt som inte gör det. Detta leder till att minnena blir skeva

* I vår hjärna uppkommer det ofta efterkonstruktioner och dessa är lömska då de kan uppkomma utan att vi märker det och brukar även dessa gå i linje med vår egen uppfattning eller suggestioner från omvärlden. 

* Vi blandar även ihop olika episoder.
 
* I våra minnen kan det även uppstå källförväxlingsfel, d.v.s. att man tror att ett minne härstammar från en annan händelse än den egentligen gör eller att man förväxlar vem som sagt någonting eller gjort något. Det kan även vara så att man tror att man sagt något som man enbart har tänkt eller tror att man sagt något som den andre sagt

* Det uppkommer falska minnen genom assosiationer, suggestioner och bekräftelser från omgivningen. Omgivningen kan m.a.o. få oss att tro att vi minns något bara för att de säger att vi varit med om det, men det handlar även om att vi tror att vi lagt ett föremål på en plats där det egentligen inte ligger.

Om man tittar på alla dessa exempel så inser jag att jag ofta lider av falska minnen, att jag blandar ihop episoder och att jag tror att jag sagt något som jag egentligen bara tänkt. Det handlar till mångt och mycket om att vi inte får fästa en överdrivet stor tilltro till våra minnen. De kan faktiskt vara fel. Även om vi anser att de är korrekta!

Tänk på det nästa gång ni anklagar någon för att inte lyssna, ni kanske inte har sagt det utan bara tänkt det! Det ska jag göra...men visst ibland lyssnar inte folk och då är det ju ok att säga till!

Peace!

Kommentarer
Postat av: Peter

Jodå! Jag har kristallklara minnen av tidningsartiklar jag läst, det är bara det att de aldrig funnits.
På den positiva sidan är att det inte är konstigt att om flera människor ur minnet återberättar en och samma händelse så blir det helt naturligt lite olika - ökar NTs och evangelisternas trovärdighet, vetja!
Pax

2008-03-03 @ 21:24:25
Postat av: Linus -> Peter

Precis, alla lägger tyngdvikten vid olika saker, det som ligger närmast ens eget intresse...det andra sollar man bort och får en egen bild av en händelse! Det är spännande!

Hade en hårddisk haft samma överföringsproblem som våra olika hjärndelar hade jag iallafall slängt min i väggen och gnällt hos tillverkaren :o)

2008-03-05 @ 18:38:12
Postat av: Peter > Linus

Man kan protestera hos konstruktören - eller vänta tills uppgraderingen installeras (uppståndelsen ;-)

2008-03-05 @ 23:38:46
Postat av: Linus -> Peter

I det fallet tror jag att jag väntar tills uppgraderingen, version 1.1 borde bli bra, han har ju ändå lyckats med så mycket annat :o)

2008-03-06 @ 21:09:31
Postat av: Peter till Linus

Tänkte väl det! :-)

Om någon är missbnöjd med mig i mitt nuvarande skick - tänk då på att Gud inte är färdig med mig ännu!

2008-03-07 @ 15:25:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback