Back where many things started

Tjo

I helgen har jag varit i Jönköping och träffat en massa trevlig folk. Jag åkte ner i fredags för att efter lite slappande och matintag(självklart på Evergreen) i lugn takt ta mig vandrande uppför backarna till SVF. Tillbaka på brottsplatsen brukar det heta...hur som helst var det grymt trevligt att vara tillbaka! När jag kom fram möttes jag up av en volontär som visade sig tillhöra de som senast var hemkomna från Indien, kul med lite riktiga Indien nyheter. Jag fick nyckeln till mitt och Daniels rum och lyckades efter lite villofärd i Parkudden hitta till mitt rum(på Bergsgården).
Jag lämnade mina saker och gick ut i det allmänna utrymmet där det satt ett gäng och käkade pizza, hälsade artigt och slog mig ner. På kvällen talades det om vad man gjort och vad man gjorde nu och var man varit i indien...trevligt skitsnack med andra ord...Daniel kom och inte alltför sent gick vi och la oss.

Dagen efter så var det dags att återuppleva matkulturen på SVF. D.v.s. frukost vid 9, fika vid 10, lunch vid 12, fika kl 14 och tillsist middag kl 17. Det har en förmåga att gå i ett med ätandet på det där stället. Mellan matintagen så utvärderade vi, lyssnade på ansvariga från SVF(folkhögskolan som sände ut oss), SMK(missionskyrkan) och HCC(hindustani covenant church- vår indiska systerkyrka). Det var främst väldigt tufft och intressant att se och känna att alla vi som varit i Indien har en gemensam upplevelse och trots att det skiljer i år när man var där och ålder på oss så talar vi om projekt och människor som man känner igen och som man kan relatera till. Det var häftigt!


image129

Middagen denna dag var ju självklart i indiskt tecken och vi åt lite blandad mat! Det smakade sådär och jag hade gärna ätit tandoori chiken och naan..men det slank ändå ner och man var mätt och belåten efteråt. Höjdpunkten var iallafall efterrätten då man försökte styra ihop en chai och även fick möjligheten att äta direkt importerad mango(är lätt den godaste mango jag någonsin ätit) som indierna haft med sig på flyget hit!

En på det stora hela taget skön dag oc trevligt att träffa alla föredettingar och Eva-Britt och L-B!

På söndagen var det hemfärd och innan jag satte mig på tåget så hann jag med ett besök i grisbastun(Immanuelkyrkan), vet förövrigt inte var uttrycket kommer ifrån, men fick höra det av Daniel och dessutom hann jag med ett kort besök och lunch hos min kära vän Elin M. Det var jättekul att träffa henne, blir lite för sällan bara!

Nä, en massa text har det blivit nu...nog!

Peace


Kommentarer
Postat av: Jonna

Godnatt:)

Postat av: Lisa

godnatt :)

2008-03-17 @ 22:34:08
URL: http://lisaholmqvist.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback