Föreläsare och lagen...

Ibland lär man sig nya saker i skolan, ibland inte.

Igår hade jag en sådan dag då föreläsaren lika gärna kunde stannat hemma, ja det låter hårt..men hon är inget bra. Denna dagen började likadant och när det var dags för lunch började man misströsta! Men så klev hon in i salen, en pedagogisk och intresseväckande föreläsare!

Tack till dig!
Idag lärde jag mig att man blir villkorligt frigiven efter 2/3 av strafftiden. Det betyder att har du begått ett straff som renderar i 6 års fängelse så är du ute efter 4:a! Därefter har du 2 år med villkorlig dom, kontakt med övervakare o.s.v. Detta för att de kommit fram till att de flesta återfallen sker inom denna 2 års period och då vill man ge brottslingen en morot eller nått liknande!

Jag tycker detta verkar lite bissart, varför kan man inte istället avtjäna sitt straff inlåst för att sedan få 1/3 tillagd efter tiden som "villkorlig frigivelse"...vet inte om det skulle funka, men skulle någon mörda eller våldta någon nära eller kär till mig skulle jag definitivt inte vilja se honom på gatan efter 2/3 av den förtjänade domen! Tilläggas bör kanske att jag egentligen inte är för fängelse, då sjuka människor ska få vård istället för straff, men får man straff ska man väl sitta av hela?!

Peace

Kommentarer
Postat av: Emil

Det är en fråga om vem som ska få moroten. Ska den som fängslas få moroten och komma ut tidigare. Eller ska de som är offer och anhöriga till offret få moroten. Kanske ger det en positiv respons på att få kriminella att omvändas och anpassas till ett hederliga liv om man ger dessa moroten. Men hur känns det för offren?

2008-05-09 @ 10:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback