Macht Urlaub - del 4

Torsdag 1/7 - Ny månad, dags att dra vidare

Vi inledde torsdagen med att dra vidare. Från Stralsund med siktet mot Rostock. Men när vi väl var på rullade fot insåg vi att Wismar och Insel(fortfarande ö) Poel var ett mera lämpligt mål. På detta sätt skulle vi komma närmare Lübeck som vi skulle spendera sista natten i.

Insel Poel var en liten ö som låg 20 minuter norr om Wismar centrum. En vacker plats där vi bytte hotellets lyx mot campinglivets enkelhet. Men med finfint väder var det största problemet att hitta en plats där solen inte värmde upp tältet till bastu på antingen kvällen eller morgonen. Alternativen var dåliga och vi satsade på skugga på kvällen och bastu på morgonen...på detta sätt kanske vi skulle komma igång i tid...

Första kvällen gjorde vi ön.



Fredag 2/7 - Hansastad Wismar och en dag på stranden
Fredagen bjöd på finfint väder. Något vi verkligen blivit vana vid under denna veckan. Vi inledde den med att ta vårt pick och pack och gå ner till stranden. Sanden brände mellan tårna och vi slängde oss på vår filt. Såg till att vända sig med jämna mellanrum så steken inte skulle bli bränd på en sida. Stekandet varvades med nerkylning i ett varmt hav och livet var bara sådär allmänt gött.

På eftermiddagen hade vi bestämt att vi skulle åka in till Wismar och gå på stan. Det var varmt och nästan så man smälte bort. Men beslutet visade sig ändå vara det korrekta då färgen på våra axlar, ryggar och andra kroppsdelar antagit en rosa färg av stunden på stranden och hade vi spenderat en längre stund på stranden hade det kunnat orsaka onödigt lidande i tältet fram på natten.

Vi strosade runt i Wismar, tittade på de typiska husen(som även fanns i Stralsund) åt glass och njöt av livet. På torget hade de något arrangemang, för de hade fyllt torget med planteringslådor med gröna växter i. I vissa var det träd, andra ogräs o.s.v.



Kom fram till en kyrka, där bara tornet var kvar. Den hade tydligen blivit bombad under andra världskriget och senare hade de östtyska myndigheterna fått för sig att spränga bort ruinen(vilka dumheter). Allt utom tornet. Det var dock lite annorlunda, med bara ett torn mitt på torget.


I tornet hade de även en informationsfilm om hur kyrkan byggts...PÅ ENGELSKA! Mycket trevligt tyckte jag...första gången på semestern jag fick uppleva detta...annars hade den mesta info varit på tyska. Tur att jag hade med mig en bra tolk!

Middagen åts på en trevlig grekisk restaurang och sedan åkte vi tillbaka till vår ö. Jag föreslog att vi skulle ta oss ner till stranden och titta på solnedgången.


Det var även här jag tog chansen att fråga Babe om hon ville gifta sig med mig. Ja, det tror jag blev svaret.

Peace

Kommentarer
Postat av: stina

jag älskar amelies svar!! det är ett underbart sätt att bemöta ett frieri! :) Linus, du är en modig man som vågar fråga något så stort till någon så velig! :)

2010-07-15 @ 19:27:24
Postat av: amelie

jag förstår inte att det finns folk som kan svara på något annat sätt.. =)

2010-07-15 @ 19:38:52
Postat av: Linus -> Stina

Jo,ibland måste man köra på känsla och inte förnuft...

2010-07-16 @ 17:02:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback